Deze maand gaat het over de opa en oma van Sharida en Cynthia. Zij hebben Sharida en Cynthia* opgenomen in huis, maar krijgen geen pleegzorgvergoeding.
Het gaat niet zo goed bij Sharida en Cynthia thuis. In de afgelopen jaren hebben ze daarom al een aantal keer tijdelijk bij hun opa en oma gewoond. Sinds begin februari 2019 verblijven ze weer bij opa en oma, die dan ook officieel hun pleegouders zijn. Dit is geregeld door het wijkteam en de jeugdhulporganisatie ENVER. Halverwege april 2019 belt de oma de kinderombudsman. Ze vertelt dat ze al twee maanden vraagt om een pleegzorgvergoeding, maar die niet krijgt. Ook krijgt ze geen hulp van een pleegzorgbegeleider, terwijl ze die hulp wel hard nodig heeft.
De medewerker van de kinderombudsman neemt daarop direct contact op met ENVER. Dit helpt. Binnen een week ontvangen opa en oma de eerste pleegzorgvergoeding. Ze zijn hier erg blij mee. Het regelen van de pleegzorgbegeleider kost meer moeite, maar na een aantal keer navragen door de kinderombudsman, pakt ENVER de pleegzorgbegeleiding ook op.
Met welke vragen kan je bij de kinderombudsman terecht en wat doet de kinderombudsman daarmee? Elke maand vind je hier een voorbeeld van de vragen en klachten die de kinderombudsman krijgt en probeert op te lossen.
*Vanwege de privacy gebruiken we een zelfverzonnen naam.